03 March 2016

MITOS TENTANG SOYA


Hi korang.

Ramai pulak yang nak ESP ni sebab promo kan? kan? Namun saya pasti ramai jugak tertanya-tanya adakah soya bagus atau tidak untuk kesihatan. Semalam kami ada kelas telegram bersama nutritionist Sarah. Memang best sangat tau dengar cara dia sampaikan. Rasa jatuh hati berkali-kali dengan ESP :). Oh ye, kami tak pergi mana-mana pun. Dari rumah masing-masing kelas berjalan lancar dan output memang tip top!
kelas nutrisi
kelas telegram bersama nutritionist Sarah

soya bagus
MINUMAN FAVOURITE SAYA :)
Ok, jom kita tengok apa sebenarnya MITOS yang sering diperkatakan kepada SOYA
Sebenarnya banyak mitos dia. Tapi saya pilih beberapa artikel yang saya betul-betul nak fokus :)

1. SEMUA SOYA ADALAH GMO 

Ha, yang ni memang terang-terang mitos sebab banyak lagi soya yang dihasilkan secara non gmo di mana tiada unsur pengubahsuaian dalam produk soya tersebut. ESP adalah salah satu contohnya. Artikel lanjut dalam journal the top 5 soy myths

2. SOYA MENINGKATKAN RISIKO KANSER PAYUDARA

Yang ni memang tak betul juga. Boleh baca lanjut dalam artikel yang sama : http://www.todaysdietitian.com/newarchives/040114p52.shtml. Dr zubaidi juga ada terangkan tentang ini di : soya tidak menyebabkan kanser payurdara

    

3. LELAKI BOLEH JADI KEPEREMPUANAN MINUM SOYA


Oh my! Manalah ada macam tu. Dah bertahun-tahun SID lelaki minum ESP tak ada rasanya keluar berita yang lelaki jadi perempuan atau bersifat keperempuanan. Mereka fikir estrogen dalam soya boleh menurunkan paras testesteron dalam lelaki tetapi mereka tidak tahu sebenarnya phytoestrogen yang ada dalam soya tu. Malah kajian mengatakan lelaki bagus minum soya kerana boleh mengurangkan risiko kanser prostat . Nah , baca lagi artikel dr zubaidi tentang soya boleh sebabkan lelaki mandul atau tidak subur

4 SOYA BUKAN SUMBER PROTEIN YANG BAGUS
Yang ni mitos yang sangat tipu. Sebab dalam kelas kami didedahkan tentang beza protein haiwan dan protein tumbuhan. Memang terbukti protein tumbuhan jauh lebih baik dari haiwan lagipun Soya ada asid amino yang lengkap dan rendah kolestrol berbanding protein haiwan.


Banyak artikel-artikel lain :

http://www.huffingtonpost.com/2014/07/15/soy-myths_n_5571272.html

https://www.kashi.com/natural-living/nutrition-educator-resources/debunking-soy-myths

Pilihan ESP semestinya selamat sebab soyanya adalah di buat dari non gmo, di proses dengan air dan macam-macam keistimewaan ESP shaklee yang lain. 

 




Berminat? Hubungi Rehana 0122319979 atau PM saya di www.facebook.com/Rehanswardrobe

0 comments: