Showing posts with label kesihatan. Show all posts
Showing posts with label kesihatan. Show all posts

02 December 2014

ANTIOKSIDAN PERANGI RADIKAL BEBAS SECARA SEMULAJADI. APA ITU ANTIOKSIDAN?

Alhamdulillah, tercapai juga hajat saya untuk nak share entri tentang antioksidan dengan anda semua. Sesungguhnya sesuatu ilmu yang baru adalah pahala untuk semua. Baik yang anda membaca atau pun anda menyebarkannya. Wallahualam.

Selama ini ada juga ramai yang tanyakan apa itu radikal bebas?

Radikal bebas adalah dihasilkan dari aktiviti-aktivit normal seperti bernafas, merokok, dan lain-lain tindak balas kimia dalam badan anda. Dalam artikel fungsi antioksidan telah diceritakan dengan lebih terperinci. Baca ye!

radikal bebas
Sumber radikal bebas

Radikal bebas yang berleluasa akan menyerang sel-sel yang sihat dan akan mengganggu struktur molekul yang lain. Apabila sel rosak bertambah banyak, DNA akan rosak dan boleh membawa kepada penyakit-penyakit kronik seperti kanser dan pelbagai penyakit yang lain.

Oksidasi sering berlakuu dalam sel di dalam badan, pada proses ini, sel yang mati akibat oksidasi akan bertukar menjadi sel yang baru. Walaubagaimanapun, dalam proses ini akan ada 1 % atau 2% sel akan rosak dan menjadi radikal bebas.

Merokok adalah penyumbang terbesar untuk membebaskan radikal bebas.

Dimanakah fungsi ANTIOKSIDAN???

ANTIOKSIDAN merupakan agen yang memerangi radikal bebas secara semulajadi. Antara antioksidan yang terbaik adalah vitamin A, Vitamin C dan vitamin E. Jika nak antioksidan daripada buah-buah atau sayuran, pastikan menepati piawai seperti tidak dicemari bahan kimia mahupun terlalu dimasak hingga hilang kualiti.

antioksidan

Antioksidan berfungsi dengan meneutralkan strukur radikal bebas dengan mendermakan elektron pada radika bebas yang tidak mempunyai struktur elektron yang tidak lengkap.  Selain itu, antioksidan berfungsi untuk melindungi sel dari jangkitan, melindungi salur darah, memerangi radikal bebas.

PRODUK POPULAR ANTIOKSIDAN SHAKLEE!

vitamin A
vitamin C



Vitamin E



Ketiga-tiga ini bagus untuk mengurangkan risiko kanser dan penyakit kronik yang lain. Kita hanya boleh beriktihar mengikut daya, Jika ada budget lebih, boleh cuba VIVIX!!










Berminat? Hubungi Rehana 0122319979 atau PM saya di www.facebook.com/Rehanswardrobe
Continue Reading

26 August 2014

TEKANAN DARAH : PENGUKUR SEGALANYA




bacaan tekanan darah

Salam semua..dah lama tak update entri kat blog ni kan. Minta maaf ye, baru-baru ini nenek saya dimasukkan ke ICU akibat jantung lemah. So, saya pun memang kelam kabut mengikuti perkembangan beliau. Alhamdulillah, kini makin sihat :) 

Sejak saya melawat nya, saya selalu tertanya-tanya bagaimana hendak baca bacaan tekanan darah. Sebab rasa macam setiap kali kalau sakit ke, mesti doktor periksa tekanan darah kita kan? Kita gelar BP atau blood pressure. 

Apa itu tekanan darah?
Tekanan darah merujuk kepada tekanan yang dikenakan oleh darah pada pembuluh arteri darah ketika darah di pam oleh jantung keseluruh anggota tubuh badan manusia.( Sumber : Wikipedia)

Tekanan darah ada tiga jenis iaitu tekanan darah normal, tekanan darah tinggi dan tekanan darah rendah. 

Dalam entri kali ini saya nak kongsi tentang maksud bacaan tekanan darah. Rujuk gambar ini.

blood pressure
kolestrol tinggi
Boleh rujuk jadual di atas untuk mengetahui tekanan darah anda berada pada kadar normal atau tidak. Simptom-simptom untuk tekanan darah jadi rendah atau tinggi juga disertakan untuk rujukan anda semua :)

Dah pandai baca? Jom lepas ni boleh baca sekali dengan doktor dah.

Artikel yang menarik berkaitan dengan tekanan darah atau tekanan darah tinggi

Nak dapatkan tekanan darah yang cun? Tips :

1. Jaga pemakanan

2. Selalu bersenam

3. Minum air suam  banyak

4. Kurangkan kolestrol

5. Lebihkan nutrien asas

6. Amalkan gaya hidup sihat ( no smoking, tidur cukup)

Nak tahu supplemen yang sesuai untuk tekanan darah rendah atau tinggi? Nanti saya share naaaa..tunggu! ;)

Sharing is caring..~ Spread the love!

Berminat? Hubungi Rehana 0122319979 atau PM saya di www.facebook.com/Rehanswardrobe
Continue Reading