Showing posts with label herblax. Show all posts
Showing posts with label herblax. Show all posts

07 February 2015

SEMBELIT MIMPI NGERI SEMASA PANTANG!!!

 
Antara pengalaman yang paling ngeri semasa pantang adalah sembelit dan buasir!! Tanya sahaja setiap ibu yang melahirkan anak, pasti mereka gerun untuk ke tandas. Apatah lagi untuk meneran kerana sudah lelah meneran untuk melahirkan anak sebelum itu. 
Pada awal minggu semasa berpantang selalu ibu-ibu menghadapi masalah ini kerana kurang minum air, sibuk dengan melayan post depresi  ( hakikat ),  excited dengan baby baru sehingga lupa dengan diet yang seimbang. 

Anak pertama saya, memang saya mengalami buasir teruk sampai berdarah-darah. Masa tu tak kenal shaklee lagi. Memang berdebar nak pergi tandas sebab sangat gerun. 

Anak kedua pula, Alhamdulillah tiada masalah sedemikian. Apa yang saya amalkan??

1. Set berpantang shaklee ( ESP, Vitalea , Vita C, Zink, Ostematrix , Alfalfa)
2. Minum air 3 liter setiap hari
3. Mengamalkan makan nasi lembik untuk mengurangkan sembelit

Dalam set berpantang, ostematrix paling membantu untuk melegakan sembelit kerana ostematrix mengandungi elemen magnesium dalamnya. Magnesium membantu pergerakan usus dengan lebih baik dan juga menyerap air dalam kolon untuk memudahkan proses pembuangan
label

kandungan ostematrix
Bagi yang mengalami sembelit yang sangat teruk, boleh mengambil HERBLAX. Kalau yang menyusukan anak , kene tengok tindak balas herbalax terhadap bayi, jika bayi serasi bolehla mengambil herblax jika tidak boleh mengambil ostematrix sahaja :)

Tidak perlu lagi takut untuk ke tandas selepas ini!!!

Lagi tentang ostematrix atau kalsium :

Kepentingan kalsium seharian
Sukan ekstrem dan kesihatan tulang


Berminat? Hubungi Rehana 0122319979 atau PM saya di www.facebook.com/Rehanswardrobe
Continue Reading

03 September 2014

WAJIB TAHU : Kenapa sembelit terjadi ??

Sembelit..dengar pun ngeri kan..ngeri bagi sesiapa yang dah pernah alaminya. Dulu saya memang mengalami masalah sembelit ini. Habis sampai SJMC saya pergi untuk check up dan siap buat endoskopi. Tak tahu apa punca masa tu, saya kena sembelit yang agak teruk. Sampai kena makan benda alah ni untuk ubat sembelit. Hehe. Sedap, perisa oren.


Saya rasa punca masa tu sebab saya tak mengamalkan minum air kosong macam yang saya amalkan sekarang. Toksik dalam badan dah terkumpul sampai selalu naik jerawat sehingga nak buat apa pun saya tak tahu. Satu cara untuk elak sembelit ; minum air banyak.

Selain itu, cara mengatasi sembelit, kena rajin makan makanan yang kaya dengan serat dan buah-buahan serta sayuran. Saya memang jarang makan sayur. huhu. Sebab tu kot jadi macam tu.

Anak sembelit? Juga kena perhati pola pemakanan, jangan biasakan anak makan coklat terlalu banyak atau kurang beri air pada anak. Kalau nak lebih baik, boleh cuba meal shake untuk anak yang sembelit sebab kaya dengan fiber.

Kalau yang dewasa tu boleh cuba herbalax atau ostematrix. Tapi pemakanan kena jaga ye, jangan biarkan sembelit melarat sebab nanti toksik dalam badan terkumpul. Bahaya!

JOM AMALKAN MINUM AIR  MINIMUM 2 LITER SEHARI!!

Berminat? Hubungi Rehana 0122319979 atau PM saya di www.facebook.com/Rehanswardrobe
Continue Reading

04 January 2014

Cuci usus jom!


herblax

Herblax dah kembali semula di semua branch2 shaklee..ramai betul yang rindu nak makan herblax kan???hehe..well saya memang ada regular customer yang ambil herblax ni sebab beliau mempunyai masalah pembuangan yang sangat serius.

Herblax ni salah satu item hot selain alfalfa yang membantu proses detox..seperti entri2 lain, saya selalu sebut betapa pentingnya proses detoks kerana tanpa penyingkiran toksin dalam badan ia boleh menganggu proses2 lain seperti nak kurus, stress, jerawat, berpeluh dan macam-macam lagi.

Antara fungsi hebat herbalax :
@ Membersihkan usus dengan baik tanpa mengganggu organ usus
@ Memudahkan proses peristalsis di usus
@ Mengurangkan bau badan
@ Mengurangkan perut kempis
@ Melegakan sembelit
@ Sebagai agen detoks
@ Asas untuk proses kurus

Semua bahan-bahan dalam herbalax ni adalah semulajadi dan kebanyakannya herba! Kalau orang-orang dulu kumpul herba ini untuk cuci usus mereka..hehe..kita telan herblax lagi senang kan..;)

Antara kandungannya :
  • Senna Leaves – Merangsang tindakan pembersihan yg lembut pd usus dan perut, percepatkan proses detoksifikasi dan mengurangkan penyerapan lemak.
  • Buckhorn bark – Melembutkan najis untuk memudahkan pergerakan dan memberikan lembapan kepada usus.
  • Licorice Root – Membantu proses detoksifikasi.
  • Fennel seeds – Mengeluarkan toksin yangterkumpul akibat lebihan makanan danpengambilan alcohol, membantu pencernaan dan berkesan untuk masalahsembelit dan kembung perut atau usus.
  • Anise seeds – Merangsang pengeluaran jus gastrik untuk membanti proses pencernaan.
  • Rhubarb root – Herba yang banyak digunakan dalam perubatan Cina untuk digunakansebagai antibiotic.
  • Blue Malva Flower – Membantu proses detoksifikasi dan mengimbangi tekstur kulit.
  • Culver’s root - Membantu masalah lebihan air dalam badan dan asma.
  • Alfalfa leaves – Membersihkan usus, darah dan hati.

 Saya tak tahu bila lagi akan licin stok herblax ni..so better fast ye..;)


Berminat? Hubungi Rehana 0122319979 atau PM saya di www.facebook.com/Rehanswardrobe
Continue Reading

07 December 2013

PERUT BUNCIT MEMANG TAK BEST!!


KENAIKAN berat badan selalunya berpunca daripada bahan buangan yang terkumpul di dalam usus besar. Pakar pemakanan berpendapat individu yang memiliki usus besar akan menghadapi masalah untuk menyerap khasiat daripada makanan yang diambil. Ini menyebabkan mereka cenderung untuk makan lebih daripada sepatutnya.

Makan lebih banyak serat. Anda mungkin pernah mendengar sebelum ini. Tetapi adakah anda tahu mengapa serat begitu penting untuk kesihatan anda?

Serat boleh diperoleh daripada buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin penuh dan kekacang. Makanan yang mengandungi serat boleh mengatasi sembelit, membantu mengekalkan berat badan yang sihat dan mengurangkan risiko penyakit kencing manis serta penyakit jantung.
Memilih makanan lazat yang menyediakan serat sebenarnya tidak sukar. Anda hanya perlu mengetahui berapa banyak serat yang anda perlukan, makanan apa yang mengandungi serat dan bagaimana untuk menambah serat dalam makanan seharian dan makanan ringan.
Apakah itu serat?Serat juga dikenali sebagai pelawas atau pukal termasuk semua bahagian makanan pada tumbuhan yang badan anda tidak boleh mencerna atau menyerap. Tidak seperti komponen makanan lain seperti lemak, protein atau karbohidrat, badan anda mampu memecahkan dan menyerap serat yang tidak dicerna oleh badan anda. Ia juga melepasi melalui perut, usus kecil, kolon dan keluar dari tubuh anda.

KelebihanDiet tinggi serat mempunyai banyak manfaat, termasuk:

Menormalkan pergerakan usus
Serat meningkatkan berat dan saiz najis anda selain melembutkannya. Najis besar adalah lebih mudah untuk lulus lalu mengurangkan peluang untuk sembelit. Jika anda mempunyai najis longgar, berair, serat juga boleh membantu mengukuhkan najis kerana ia menyerap air dan menambah pukal kepada najis.

Membantu mengekalkan kesihatan usus
Diet tinggi serat boleh mengurangkan risiko untuk mendapat buasir dan kantung kecil di usus anda (penyakit diverticular ).

Merendahkan tahap kolesterol
Serat larut terdapat dalam kacang, oat, flaxseed dan oat bran boleh membantu jumlah paras kolesterol darah yang lebih rendah dengan mengurangkan lipo protein berketumpatan rendah atau " buruk," paras kolesterol. Kajian juga menunjukkan bahawa serat membantu mengurangkan tekanan darah dan keradangan.

Membantu mengawal tahap gula dalam darah
Bagi mereka yang menghidapi penyakit kencing manis, serat larut boleh melambatkan penyerapan gula dan membantu meningkatkan tahap gula dalam darah. Diet sihat yang merangkumi serat larut juga boleh mengurangkan risiko untuk mendapat diabetes jenis 2.

Membantu dalam mencapai berat badan yang sihat
Makanan tinggi serat biasanya memerlukan lebih banyak masa untuk dikunyah, yang memberi masa badan anda untuk mendaftar apabila anda tidak lagi lapar, jadi anda kurang cenderung untuk makan terlalu banyak. Selain itu, makanan yang tinggi serat cenderung membuat makanan berasa lebih padat dan kenyang yang berpanjangan, jadi perut anda akan rasa penuh bagi masa lebih lama.
Diet tinggi serat juga cenderung untuk menjadi kurang "tenaga padat" bermakna mereka yang mengamalkannya mempunyai kurang kalori walaupun jumlah makanan diambil sama dengan orang lain.

Jom detoks dan bakar lemak dengan produk Shaklee yang terunggul!!




Berminat? Hubungi Rehana 0122319979 atau PM saya di www.facebook.com/Rehanswardrobe
Continue Reading