11 March 2015

06 March 2015

04 March 2015

BETULKAH SOYA PENYEBAB KANSER?

Tajuk ni dah cukup popular kan? Ramai yang rata-rata terus membuat simpulan bila dengar cerita tentang SOYA.

Lebih-lagi perempuan yang ingin meminumnya. Banyak sangat keraguan terhadap soya. Kenapa soya dikatakan boleh mendorong kanser payudara kerana elemen estrogen yang cenderung pada kanser payudara( itu kata orang lah kan)

Fakta sebenar tiada kajian yang kukuh mengatakan soya boleh menyebabkan kanser payudara. Saya sangat tertarik dengan cara penulisan Dr zubaidi di blognya mengenai soya tidak menyebabkan kanser. Beliau menggarap dengan penuh teliti bahawa kanser payudara tak ada kaitan dengan pengambilan soya. Malah seorang pengamal perubatan pun menegaskan bahawa kajian yang dilakukan dengan haiwan tidak boleh disamakan dengan manusia. Artikel lanjut tentang risiko soya dan kanser payudara mengulas lebih lanjut tentang persoalan ramai tentang soya.

Pendek kata, soya bukanlah bahaya jika memenuhi kriteria-kriteria yang tertentu. Contohnya, pilihlah soya yang non GMO dan bukan bersifat Genetically Modified Organism (GMO) .GMO ini adalah satu kaedah teknologi yang mengubah genetik sesuatu tanpa membiarkan membesar secara semulajadi. Selalunya langkah ini dibuat untuk mempercepatkan proses tumbesaran dan lebih menguntungkan pengusaha. Tahukah anda, pengusaha GMO tidak akan makan makanan yang sudah di GMO? Mereka akan makan yang berasaskan non GMO kerana mereka tahu tentang kebaikan non GMO dan juga keburukan non GMO. Banyak kesan sampingan akibat GMO termasuklah alahan, toksik merebak dan lain-lain kesan negatif.

Hendak panduan memilih soya yang lebih baik? Boleh klik link di bawah :
Cara memilih soya yang betul
Keistimewaan ESP shaklee

Selamat memilih yang terbaik untuk anda!!




Berminat? Hubungi Rehana 0122319979 atau PM saya di www.facebook.com/Rehanswardrobe
Continue Reading

03 March 2015

RESIPI NUGGET IKAN PALING SIMPLE MUDAH DAN RINGKAS!!

Assalamualaikum semua,

Jom kita tengok resipi pulak. Asyik jamu mata dengan supplemen je, makanan yang berkhasiat pun penting jugak kan.

Nugget ikan atau fish cutlet ni memang favourite saya dari dulu. Emak dulu suka buat dengan sotong dan ikan. Sesuai untuk budak-budak yang picky eater, semua khasiat boleh dapat dalam seketul nugget kecuali la vitamin dan mineral..ahaks!Jom tengok bahan-bahan. Sangat simple, sangat mudah, yang penting bahan kena ada lah kan.

Bahan-bahan

Ikan tenggiri 2 keping
Telur 1 biji
Kentang lenyek ( saya tak masukkan)
bawang dan cili dihiris kecil2. ( saya tak masuk cili sebab anak saya tak suka pedas)
serbuk kunyit, serbuk ikan, serbuk cili merah, serbuk jintan manis ( semua sikit je, tak sampai sesudu)
garam ( optional untuk anak berumur kurang dari setahun)

Cara-cara nya :

Mula-mula rebus ikan dalam air sekejap, kemudian buang tulang. Saya pilih tenggiri sebab tulang tak banyak. Gambar rebus dah hilang plak :P. Kalau nak campur kentang pun kene rebus asing.  Boleh lenyekkan isi ikan. Saya guna jalan mudah, blend je terus dengan telur. hihi. Boleh pilih nak hancur halus or nak kasar-kasar. Ikut kesesuaian, kalo budak nak makan better halus sikit. :)

Pastu tambah lah semua rempah-rempah dan garam serta bawang or cili.

Gaul sebati agak-agak semua rempah masuk dalam ikan tu dan goreng!
Siap!!!




Senang kan nak buat? Budak-budak pun selalu suka sebab ada rasa rempah sikit. Boleh makan dengan nasi atau makan saja. Selamat mencuba!!!

Continue Reading

SEBAB UTAMA KENAPA HARUS PILIH SOYA ESP SHAKLEE

Assalamualaikum semua, ramai ligat dengan promo ESP ye tak? Setiap kali promo ESP memang begini lah. hehe. Saya pernah ceritakan tentang ESP Shaklee dan kelebihannya dalam entri sebelum-sebelum ini. Hari ni, saya nak kupas lagi tentang kriteria yang terdapat dalam pemilihan soya  ESP. Banyak lagi nak cerita ni.



Tahukah anda soya ESP satu tin ni diperbuat dari 30 kg kacang soya yang berkualiti tinggi? Banyak tu. Memang sangat tulen dan asli ESP ni. Siapa yang dah pernah rasa memang akan setuju dengan saya.

ESP ni juga di basuh dengan air dan bukan alkohol. Bila basuh dengan alkohol kualiti akan hilang dan memang haramlah untuk minum kan. Jom tengok explanation Dr Shaklee kenapa beliau guna Air

Dr. Shaklee knew that By using a cold water extraction technique, you get the very best of the soy and all of the positive things like the phyto-estrogens which inhibit breast cancer and prostate cancer in men. There are over 1500 studies showing the positive benefits of soy and only 12 to 20 negative studies showing that when you alter and de-nature soy you end up with junk.Dr. Shaklee knew the difference

Menarik kan?

Ramai yang bila cerita tentang soya je terus negatif katanya soya tak bagusla..risiko kanser la...bukan semua jenis soya ye, pastikan pilihan soya memiliki kriteria-kriteria yang di sarankan



Berminat? Hubungi Rehana 0122319979 atau PM saya di www.facebook.com/Rehanswardrobe
Continue Reading

02 March 2015

Assalam,

Alhamdulillah, dah masuk bulan Mac. Cepat je kan masa berlalu


Berminat? Hubungi Rehana 0122319979 atau PM saya di www.facebook.com/Rehanswardrobe
Continue Reading

01 March 2015

TIPS KURUS : BAKAR KALORI SEMASA MENYUSUKAN ANAK!!

Assalamualaikum mommies semua,

Tengok tajuk mesti ramai nak tahu cara nak kurus dengan breastfeeding kan. Sebenarnya konsepnya sama sahaja. Kalori di ambil = kalori dibakar, formula ini digunakan untuk mengekalkan berat badan yang sedia ada. Kalau nak kurus lagi, kena lah bakar lebih kalori.

Ok, berbalik kepada cerita penyusuan boleh membakar kalori, setiap oz susu yang di hasilkan akan membakar 20 kalori. Saya petik dari web : http://exclusivepumping.com/2014/03/13/losing-weight-while-exclusively-pumping-part-1-how-many-extra-calories-do-i-really-need/

So katakan anda pam sebanyak 20 oz setiap hari, maka kalori yang di bakar adalah 20 x 20 = 400kcal! Kalau campur dengan direct feed sampai ke malam anda mungkin bakar sehingga 500 kcal setiap hari hanya dengan menyusukan anak anda!hehe..menarik kan!

So 500kcal setiap hari tu kira banyak jugak tau. Keperluan kalori individu bergantung pada jantina, umur dan juga pekerjaan mereka. Nanti saya up lagi entri tentang kalori ni. Bye!






Berminat? Hubungi Rehana 0122319979 atau PM saya di www.facebook.com/Rehanswardrobe
Continue Reading